CONTOH SOALAN BAHASA MALAYSIA KEFAHAMAN
UJIAN PENILAIAN SEKOLAH RENDAH ( UPSR )
SET 1 08
1 | Pak Uda telah menetap di kawasan _________ itu sejak dua puluh lima tahun yang lalu. | |||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||
2 | _____________ duduk dahulu kerana majlis ini akan bermula tidak lama lagi. | |||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||
3 | ________ daripada pekerja kilang elektronik itu berasal dari Pantai Timur Semenanjung. | |||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||
4 | __________, ambil semua pakaianmu dan berambus dari sini! | |||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||
5 | Majlis perkahwinan abang berlangsung __________ pukul 12.00 tengah hari hingga _________ pukul 6.00 petang. | |||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||
Isi tempat kosong dengan jawapan yang paling sesuai. | ||||||||||||||||||
6 | "Senaraikan nama ___________ yang terlibat dalam kebakaran itu. __________akan dapatkan bantuan segera," kata Yang Berhormat itu kepada Tok Penghulu. | |||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||
7 | Fatimah membelikan __________ baju kurung dan __________ selendang untuk dihadiahkan kepada ibunya. | |||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||
8 | Afina berpuasa hari ini. _______, dia menolak pelawaan saya untuk makan tengah hari | |||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||
9 | Puan Amira ___________ menggubah bunga ketika saya pergi ke rumahnya tadi. | |||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||
10 | Tarian kuda kepang, zapin, dan ghazal __________ kesenian tradisional yang terkenal di Johor. | ||||||||||||||
| |||||||||||||||
11 | Puan Badariah dan suaminya bercadang untuk memelihara __________ itu. | ||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||
12 | Minat Julia ___________ bidang muzik tidak pernah padam walaupun ditentang oleh ibu dan ayahnya. | ||||||||||||||
| |||||||||||||||
13 | Kata-kata sindirannya yang menyakitkan hati masih __________ walaupun sudah dua hari peristiwa itu berlaku. | |||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||
14 | "__________ mesti sampai di kaki Gunung Tahan sebelum matahari terbenam," kata Encik Rahman kepada peserta-peserta ekspedisi itu. | |||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||
17 | __________ monyet bergayutan di __________ pokok rambutan. | |||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||
18 | Kalung mutiara sejati yang dipakai oleh Datin Sarimah itu mahal harganya. Perkataan seerti bagi sejati ialah | |||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||
19 | Parlimen di Malaysia akan dibuka oleh Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Yang Dipertuan Agong pada setiap kali pilihan raya umum diadakan. Perkataan berlawan bagi dibuka ialah | |||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||
Pilih ayat-ayat yang menggunakan perkataan bergaris dengan betul. | ||||||||||||||||||
20 | I. Mak Minah berasa haus kerana cuaca hari itu panas terik.
| |||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||
21 | I. Air Tasik Chini sememangnya dalam.
| |||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||
22 | I. Jalan cerita "Apakah Dosaku" yang ditulis oleh Adibah sangat menarik.
| |||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||
23 | Adik bertanya kepada kakak, "Di manakah emak dan ayah, kak?" Lalu kakak menjawab, "_______." | |||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||
24 | Saya akan belajar di Universiti Malaya tahun hadapan. | |||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||
Pilih ayat yang sama maksud dengan ayat yang bergaris. | ||||||||||||||||||
25 | Amir menjual air tebu di pasar tani. | |||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||
26 | Emak tidak membenarkan abang menyertai rombongan itu. | |||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||
Pilih ayat-ayat yang betul. | ||||||||||||||||||
27 | Kawasan di perkarangan rumahnya sentiasa semerbak dengan bau bunga-bungaan.
| |||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||
28 | Buku kerja Matematik saya itu ada pada guru besar.
| ||||||||||||||
| |||||||||||||||
29 | Bunga telur yang cantik itu untuk para jemputan
| ||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||
30 | Ayah sedang memotong rumput di halaman rumah.
| ||||||||||||||
| |||||||||||||||
Baca petikan di bawah dan kemudian jawab soalan-soalan berikutnya KUALA LUMPUR, 5 Mac - Malaysia telah berjaya menempa sejarah dalam Sukan Komanwel ke-XVI dengan merangkul jumlah pungutan pingat yang terbanyak negara sepanjang temasya sukan ini diadakan. Selepas sebelas hari pertandingan, Malaysia berjaya meraih 36 buah pingat secara keseluruhan iaitu 10 pingat emas, 14 pingat perak dan 12 pingat gangsa. Malaysia menamatkan sukan kedua terbesar di dunia ini dengan menduduki tangga keempat dalam senarai pungutan pingat di belakang Australia, England dan Kanada. 10 buah pingat emas negara itu telah berjaya dipungut melalui acara bowling berpasangan dan perseorangan lelaki oleh Kenny Ang dan Ben Heng. Pingat emas ketiga negara telah dikutip oleh Nurul Huda Baharin melalui acara menembak "air-rifle". Mohd Hidayat Hamidon pula berjaya meraih pingat emas keempat negara melalui acara angkat berat. Pasukan badminton lelaki negara pula meraih tiga pingat emas melalui acara berpasukan, berpasangan dan perseorangan. Puteri-puteri gimnas negara berjaya merangkul pingat emas kelapan negara melalui acara gimrama. Sapok Biki, peninju muda dari Sarawak, berjaya meraih pingat emas kesembilan negara. Satu-satunya pingat daripada acara olahraga diperoleh melalui G.Saravanan dalam acara 40 kilometer berjalan kaki lelaki. Sasaran lapan pingat emas negara telah melebih jangkaan. Semangat 'Malaysia Boleh' telah merealisasikan sasaran kutipan pingat negara. | |||||||||||||||||||||
31 | Negara manakah yang telah menduduki tangga keempat dalam Sukan Komanwel ke-XVI? | ||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||
32 | Malaysia telah menempa sejarah dalam Sukan Komanwel ke-XVI kerana berjaya memperoleh _________. | |||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||
33 | Pernyataan yang manakah benar tentang acara sukan tersebut? | |||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||
34 | Perkataan 'kutipan' dalam petikan bermaksud __________. | |||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||
35 | Acara sukan berikut tidak termasuk dalam senarai pungutan pingat oleh Malaysia. (ID:1111239198711) | |||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||
Baca petikan di bawah dan kemudian jawab soalan-soalan berikutnya. Yang saya hormati Tuan Pengerusi Majlis, panel hakim yang arif lagi bijaksana, guru-guru besar, guru-guru pengiring, barisan pembangkang serta hadirin sekalian. Selamat pagi dan selamat sejahtera saya ucapkan. �"Ibu bapa mempunyai peranan yang penting dalam menentukan kejayaan akademik anak-anak.�" Itulah tajuk perbahasan hari ini yang sudah tentunya saya sebagai pencadang amat menyetujuinya. Bermula dari kandungan sehinggalah dilahirkan, anak-anak sudah pun mendapat didikan daripada ibu bapa mereka. Sebelum bermula alam persekolahan, ibu bapa telah pun menanam minat terhadap pelajaran kepada anak-anak. Setelah memasuki alam persekolahan ibu bapa masih lagi berperanan mengawasi proses pembelajaran anak-anak mereka. Walaupun pendidikan akademik tidak diajar secara formal di rumah, tetapi sebagai ibu bapa, mereka masih lagi mengambil berat tentang pelajaran anak-anak. Mereka akan memastikan anak-anak sentiasa mengulang kaji pelajaran agar pencapaian mereka dapat ditingkatkan. Tidak hanya di sekolah sahaja, ibu bapa masih lagi berusaha supaya anak-anak mereka cemerlang. Mereka akan menyediakan pelbagai kemudahan pembelajaran kepada anak- anak dan sesetengah ibu bapa menghantar anak-anak mereka ke kelas-kelas tambahan. Semuanya ini bertujuan supaya anak-anak mereka mencapai kejayaan cemerlang dalam pelajaran. Anak-anak yang berjaya patut terus didorong dan diraikan agar mereka lebih bersemangat untuk belajar. Mereka akan rasa dihargai. Oleh itu, sekali lagi saya tegaskan ibu bapa mempunyai peranan yang penting dalam menentukan kejayaan akademik anak-anak. Sekian, terima kasih. | ||||||||||||||||||
36 | Perbahasan ini diadakan di peringkat | |||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||
37 | Mengikut pendapat pencadang | |||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||
38 | Pendidikan Formal boleh di dapati | |||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||
39 | Ibu bapa menghantar anak-anak mereka ke kelas tambahan bertujuan | |||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||
40 | Anak-anak perlu digalakkan mengulang kaji pelajaran supaya | |||||||||||||||||
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan